Během plavby

Recepce

Recepce (někdy označeno jako Guest Services či Info Desk) je centrálním místem lodi, kde se můžete obracet na zkušený a více jazyky hovořící personál se svými požadavky a přáními. Je otevřena nonstop. Vyřídíte zde například: 

  • požadavek na změnu kajuty v případě technické závady či jiného důvodu
  • technická pomoc, pokud nefunguje zámek kajuty, palubní karty, TV nebo jiná zařízení
  • ověření si svého palubního účtu, reklamaci plateb
  • objednání transferů, přednostního či naopak pozdního vylodění
  • reklamaci jakýchkoliv služeb; vždy si nechte vystavit zápis o reklamaci
  • ztráty a nálezy včetně ztráty palubní karty
  • všeobecné dotazy a informace týkající se plavby

Ubytování - kajuta

Ke kajutovým službám patří úklid kajuty, pravidelná výměna ručníků a podle délky plavby výměna ložního prádla. Plážové osušky je možné měnit za čisté u hlavního bazénu; je možné si je vzít na pláž na pevninu. Při ztrátě osušky vám však bude naúčtován poplatek. 
Na palubě je k dispozici elektrická síť s napětím 110V / 220V, na britské a americké lodě doporučujeme přibalit si adaptér. Na mnoha moderních lodích poslední generace jsou kajuty vybaveny už i USB zásuvkami. Součástí kajutového servisu je na objednání a za poplatek i praní a žehlení vašeho osobního prádla. 

Cennosti

Všechny kajuty jsou vybaveny malým trezorem, který můžete využívat bezplatně. Lodní společnost nenese žádnou odpovědnost za ztrátu či odcizení peněz nebo cenností, které jsou uloženy v kajutách či zavazadle nebo jsou ponechány bez dozoru.

Telefon a internet

Mobilní aplikace lodní společnosti: Váš mobilní telefon je na plavbě nezbytným pomocníkem, a to především kvůli nutnosti využívat aplikaci lodní společnosti, kde najdete zásadní informace k plavbě, denní program, předpověď počasí, informace k přístavům a další důležité funkce. Aplikace funguje na lodi i bez zakoupené WiFi, někdy však může být účtován malý jednorázový poplatek. 

Telefonování: Váš mobilní telefon chytá do určité vzdálenosti od pobřeží signál z pevniny, a proto ho můžete běžně využívat za roamingové ceny vašeho operátora a tarifu. Jakmile se loď dostane z dosahu pevninského signálu, napojí se na příjem ze satelitu. Významné lodní společnosti spolupracují se Starlink. Poplatky za využívání této služby jsou velice vysoké, cenu za volání i přijímané hovory sděluje váš operátor obvykle pomocí SMS. Jakmile se váš telefon připojí na satelitní síť, je třeba být velice obezřetný, aby vám nevznikly nechtěné obrovské náklady. 
Pevný telefon v kajutě lze využít pro volání na recepci, do wellness, lékaři či do jiné kajuty. Do kajuty se dovoláte také z telefonů rozmístěných na palubách lodi. 

Palubní WiFi: Lodě jsou vybavené vlastní sítí WiFi připojením na internet. K dispozici jsou zvýhodněné balíčky s objemovým nebo časovým limitem, které lze zakoupit již před plavbou v CK, v mobilní aplikaci lodní společnosti nebo přímo na palubě. Kvalita signálu WiFi nemusí být ve všech prostorách lodi stejná a její síla může kolísat vlivem aktuální povětrnostní situace.

Zdravotní péče

Na každé lodi se nachází menší zdravotní středisko, které zvládá zabezpečit akutní péči v případě náhlé indispozice či úrazu. Lékařská služba na palubě je zpoplatněna a hradí se přímo na místě nebo prostřednictvím osobního palubního účetu. Kartička evropského pojištěnce není akceptována ani na plavbách v teritoriu EU.
Pokud máte uzavřeno cestovní pojištění, vaše pojišťovna vám tyto náklady proplatí po návratu domů po předložení účtů a dokumentace, které si vždy vyžádejte a pečlivě uschovejte. 
CK Oneworld Travel LuxusnePlavby.cz důrazně doporučuje uzavřít před každou plavbou individuální mezinárodní cestovní pojištění na krytí léčebných výloh.  V případě vážnějšího úrazu či onemocnění kontaktujte při nejbližší příležitosti vaši asistenční službu a nahlašte pojistnou událost a následně postupujte podle jejich pokynů. 

V palubních obchodech jsou sice k dispozici základní léky, ale tento výběr nemůže pokrýt všechny potřeby, a proto si vždy vezměte dostatečné množství léků podle vašich osobních potřeb.

Jazyk a komunikace na palubě

Komunikačním jazykem na většíně lodích je angličtina. V tomto jazyce jsou veřejná hlášení na palubě, lodní noviny, programy a oznámení, mobilní aplikace společnosti, jídelní a nápojové lístky. Často se ale dorozumíte i jiným světovým jazykem. Na německých lodích AIDA a TUI je komunikačním jazykem striktně němčina. Některé společnosti tisknou palubní noviny i v jiných jazycích, stačí si je tedy vyžádat na recepci nebo zvolit preferovaný komunikační jazyk již při rezervaci. 
Pokud se plavíte poprvé, je dobré si informace o životě na palubě nastudovat předem. Pobyt na výletních lodích je z větší části intuitivní. K nejnutnější komunikaci si často vystačíte se základními slovíčky v angličtině, pozornost však musíte zbystřit  k instrukcím před vyloděním a také při mimořádných událostech a nově vyhlášených změnách.
Zábavní programy jsou převážně vizuální nebo hudební a většina společných aktivit jsou sportovní akce, taneční lekce nebo každopádně aktivity nenáročné na komunikaci.

Lodní noviny a informovanost na palubě

  • O aktuálním i plánovaném dění na lodi a programu na palubě se dozvíte především z mobilní aplikace lodní společnosti.
  • Některé lodní společnosti ještě stále tisknou denní program, který bude doručen přímo do vaší kajuty.
  • Dalším zdrojem informací je televize v kajutě, kde se promítají různé upoutávky na večerní program či na výlety do přístavů; také se sem přenáší obraz webkamery z horní paluby. 
  • Na interaktivních obrazovkách na chodbách lze načíst denní program, otevírací dobu restaurací, program v divadle, zkontrolovat svou útratu či sledovat aktuální polohu lodi i celé flotily. 

Restaurace a bary

Na každé lodi naleznete několik restaurací a občerstvovacích stanic. Jejich otevírací doba se může každý den měnit, proto je dobré si ji ověřit z palubních novin, aplikace či interaktivní obrazovky. 
U většiny lodních společností je večeře v hlavních restauracích z kapacitních důvodů rozdělena do dvou turnusů, hosté mají přidělený čas a místa k sezení. V á la carte restauracích se doporučuje formálnější oblečení, zatímco v bufetových restauracích neplatí téměř žádné omezení. V samoobslužných restauracích jsou podle regulí lodní společnosti k dispozici i některé rozlévané nápoje. 

Na většině lodí jsou kromě hlavních restaurací i speciální tematické restaurace s menu sestavovaném slavnými světovými šéfkuchaři. S výjimkou některých luxusních společností není stravování v těchto restauracích zahrnuto v ceně plavby a konzumace zde je možná jen na základě rezervace. K nejoblíbenějším restauracím tohoto typu patří Steak house, Teppanyaki, Sushi bar, italská, francouzská či mexická restaurace. 

Na vyžádání a za poplatek vám kajutový servis donese jídlo do kajuty. 

V restauracích i barech je možné si kdykoliv objednat nápoje dle barového lístku, který lze načíst pomocí QR kódu či z aplikace, na vyžádání je i v papírové podobě. Za objednané nápoje zaplatíte pomocí své palubní karty, k celkové částce je připočítán servisní příplatek v rozsahu 12 - 18 % ceny. 
Hosté, kteří si zakoupili nápojový balíček se při objednávání prokáží pouze svou palubní kartou. V barovém lístku jsou vyznačené nápoje, které jsou zahrnuté do jednotlivých typů balíčků. 

Obchody na palubě

V nákupní zóně je k dispozici široký výběr značkového zboží jako oděvy, kosmetika, parfémy, klenoty, hračky, brýle, opalovací krémy, tabákové výrobky, nápoje a suvenýry s logem lodní společnosti. Palubní fotografové vám nabídnou krásné osobní portréty, které je možné zakoupit v papírové i elektronické podobě. 

Obchody jsou během zastávek v přístavech zavřené. V některých destinacích může být k cenám aplikována místní daň podle platných celních předpisů.

Wellness areál, fitness

Na všech větších lodích najdete rozlehlé wellness areály, které bývají pýchou lodi. Poskytují exkluzivní masérské, kosmetické a kadeřnické služby, které si můžete objednat osobně přímo na recepci salonu nebo telefonicky z kajuty. Vstup do saunového světa lze zakoupit jednorázově nebo si pořídit zvýhodněné vícenásobné vstupy. Služby wellness  jsou nejvíce žádané během dní na moři, proto je rezervace předem nutná. 
Využívání dobře vybaveného fitness centra je na lodích zdarma. Zapojit se můžete také do různých jednodušších cvičení, která pořádá animátorský tým. Cvičení s profesionálním trenérem či instruktorem jsou však zpoplatněna. 

Lehátka palubách, bazény, vířivky

Lehátka na horních palubách i plážové osušky jsou cestujícím k dispozici bezplatně. Bazény a vířivky lze využívat při dodržení základních hygienických předpisů a platí i věkové omezení pro děti. 

Zábava: divadlo, barové salonky, aminátorský tým 

Rozsah a zábava na lodi je daná lodní společností a velikostí lodě. Čím větší loď, tím širší a bohatší nabídka zábavních a hudebních programů. Pýchou ředitele (cruise director)  bývají velkolepé divadelní show s mezinárodní účastí umělců. Většina zábavního programu na lodi je dostupná zdarma a bez rezervace. Na obřích lodích je však vyžadována rezervace některých pořadů prostřednictvím aplikace. Ty nejhodnotnější koncerty či show mohou být zpoplatněné. 

Na každé lodi je bohatý celodenní animační program pokrývající různé oblasti. Tým animátorů pořádá cvičení, soutěže či turnaje, hodiny tance, zajímavé přednášky či tematické zábavní večery. Je jen na vás, zda se zapojíte či zda si raději budete užívat komornější zábavu. 

Kromě kulturního programu je na lodích široká nabídka dalších zábavních zařízení jako kino, různé simulátory, videohry, diskotéka a také lodní kasino. 

Fakultativní výlety v přístavech

Během kotvení lodi v přístavu se můžete vydat na pevninu sami či zakoupit fakultativní výlet, organizovaný lodní společností. Kvalitní přeprava přímo od boku lodi a služby profesionálních průvodců jsou samozřejmostí. Na výběr je vždy několik možností, od jednoduché procházky městem či výletu autobusem až po vyhlídkové lety, exkurze do výroben s degustací, jízdy džípem, šnorchlování, plavání s želvami a mnoho jiných. Nákup nejatraktivnějších výletů doporučujeme ihned po rezervaci, později mohou být už vyprodané (fjordy, St. Michel, Santorini, Compostela apod.)

Tyto fakultativní výlety můžete zakoupit: 

  • při objednání plavby prostřednictvím CK (pouze plavby MSC)
  • v aplikaci lodní společnosti ve vaší rezervaci
  • na palubě lodi u přepážky Excursion desk nebo prostřednictvím interaktivních obrazovek

Program v přístavu si můžete zorganizovat sami. Ve většině přístavů vám taxikáři přímo nabídnou program na návštěvu tamních atrakcí, nejen jednoduchý odvoz, a často se projeví jako šikovní a znalí průvodci. Buďte však opatrní a obezřetní, nepouštějte se do rizikových akcí. Bezpečnostní rizika a doporučení pro jednotlivé země si můžete ověžit na stránce Travel Safe.
Pozor! Pokud si program či výlet v přístavu zabezpečujete sami, dbejte na to, abyste se bezpodmínečně vrátili na loď nejpozději v předepsaném čase (all on board), který je vždy 30 minut před plánovaným vyplutím, v případě tendrů i dříve. 
Náš blog: Na výlety v přístavech organizovaně nebo individuálně? 

Spropitné pro personál

Odměňování personálu spropitným bylo tradičním zvykem na výletních lodí. V současné době doznala tato tradice významných změn. Mnohé lodní společnosti zahrnují tuto položku již do základní ceny plavby, jiné ho vybírají od hostů jako povinný poplatek přímo na lodi. Vybraná suma spropitného je pak rozdělována mezi všechny členy posádky, tedy i mezi ty, kteří pracují v zákulisí. 
O systému spropitného na vámi vybrané plavbě vás budeme informovat při rezervaci nebo tuto informaci naleznete v popisu jednotlivých společností. 
Pokud budete se službami některých členů posádky (stevarda, svého číšníka apod.) velmi spokojeni, můžete je ještě odměnit individuálně přímo. 

Kouření na palubě

V souladu s celosvětovými standardy a trendy je kouření na lodích povoleno pouze v přesně označených prostorách nebo na vyhrazených místech otevřených palub. Kouření v kajutách je striktně zakázané a u mnoha lodních společností platí zákaz i pro balkony. Nedopalky cigaret nikdy neodhazujte přes palubu lodi, protože vítr by je mohl závát zpět, což by mohlo znamenat nebezpečí vzniku požáru.

Zvláštní příležitosti běhěm plavby

Plavba je skvělou příležitostí pro oslavu svatby, životní události či narozenin. Pro tyto účely jsou připravené speciální balíčky služeb či narozeninové dorty, které doporučujeme zakoupit předem.
Náš blog: Blog - Plavba jako svatební cesta

Změny v trase plavby, údržba lodi

Lodní společnost si vyhrazuje právo (které se nesmí uplatňovat nepřiměřeně) dle svého uvážení a / nebo podle uvážení kapitána každé lodě rozhodnout, zda se loď odkloní od naplánované trasy, zda se plavba časově posune nebo opozdí, zda budou plánované zastávky v přístavech vynechány nebo změněny, zda se zajistí v zásadě stejná přeprava jinou lodí, zda bude loď odtažena nebo zda se nechá odtáhnout nebo zda pomůže jiným lodím nebo provede jiné podobné úkony, které jsou podle názoru společnosti a / nebo kapitána vhodné nebo nutné pro bezpečnost cestujících, lodě a posádky.
Za takových okolností nenese společnost ani dopravce cestujícímu odpovědnost ani povinnost finančního vyrovnání.

Na lodích se také nepřetržitě provádějí práce nezbytné údržby lodi; zpravidla v časných ranních hodinách nebo během zastávky na pevnině. Tyto skutečnosti nejsou důvodem k reklamaci a není tedy možné požadovat výměnu kajuty či kompenzaci.